Działania placówek współpracujących ze szkołą w obszarze doradztwa zawodowego

Poradnie psychologiczno-pedagogiczne (PPP):

  • diagnozowanie predyspozycji, zainteresowań zawodowych uczniów;
  • udzielanie pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery;
  • prowadzenie dla uczniów zajęć grupowych z doradztwa zawodowego;
  • prowadzenie dla pracowników szkół szkoleń, kursów, szkoleniowych rad pedagogicznych;
  • tworzenie sieci doradców zawodowych i osób zainteresowanych doradztwem zawodowym.

Szkoły ponadpodstawowe (szkoły programowo wyższe):

  • udzielanie osobom zainteresowanym informacji na temat oferty edukacyjnej i zawodowej oraz zasad rekrutacji, itp.;
  • prowadzenie wykładów i warsztatów, rozwijających zainteresowania uczniów;
  • organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym – szczególnie dla klas VII i VIII;
  • organizowanie Dni Otwartych dla uczniów klas VII i VIII.

Biblioteki:

  • udostępnianie szkołom informacji o usługach doradczych w regionie, wydarzeniach, konferencjach i szkoleniach z zakresu doradztwa ezawodowego;
  • wspieranie nauczycieli-bibliotekarzy w pozyskiwaniu, gromadzeniu i udostępnianiu informacji edukacyjno-zawodowych;
  • gromadzenie i udostępnianie doradcom zawodowym i nauczycielom publikacji z za-kresu doradztwa zawodowego;
  • współorganizowanie wystaw i spotkań z zakresu doradztwa zawodowe.

Ochotnicze hufce pracy (OHP): centra edukacji i pracy młodzieży, mobilne centra informacji zawodowej, młodzieżowe centra kariery:

  • prowadzenie zajęć przygotowujących do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz dalszego planowania kariery;
  • prowadzenie seminariów, konferencji, warsztatów;
  • wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach doradczych;
  • umożliwianie udziału w różnych szkoleniach uczniom, którzy z rozmaitych powodów nie ukończyli szkoły podstawowej w przewidzianym terminie.

Zadania doradcy zawodowego, wychowawcy, specjalistów i sojuszników - sieć współpracy

Doradca zawodowy:

  1. Określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  2. Pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
  3. Prowadzi zajęcia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
  4. Wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
  5. Prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów i rodziców
  6. Systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców i nauczycieli na działania związane z doradztwem zawodowym;
  7. Planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawca-mi, nauczycielami i specjalistami;
  8. Gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
  9. Współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.

Wychowawcy:

  1. Określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  2. Eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  3. Włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  4. Realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
  5. Wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
  6. Współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

Specjaliści:

  1. Włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
  2. Współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
  3. Włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
  4. Współpracują z doradcą zawodowym w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

Nauczyciele-wychowawcy w świetlicy szkolnej:

  1. Włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej;
  2. Rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
  3. Wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  4. Udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego.

Sojusznicy – sieć współpracy

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wsparcie dla dla szkół podstawowych, stanowią: poradnie psychologicznopedagogiczne, ośrodki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne i centra kształcenia praktycznego. Jednakże szkoła dodatkowo pozyskuje partnerów wspierających działania związane z doradztwem zawodowym. Są to instytucje, placówki, firmy, które mogą być angażowane w działania kierowane do trzech grup adresatów: uczniów, nauczycieli i rodziców.

Działania związane z doradztwem zawodowym i ich adresaci

Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów:

  • uczniów,
  • rodziców,
  • nauczycieli.

Uczniowie

  1. Udzielanie porad i konsultacji indywidualnych.
  2. Prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami:
    poznawanie własnych zasobów świat zawodów i rynek pracy rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno zawodowych;
  3. Umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego);
  4. Wspieranie uczniów w przygotowaniu Indywidualnych Planów Działania (IPD);
  5. Organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;
  6. Organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
  7. Umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka, e-dziennik;
  8. Udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych;
  9. Prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym.

Rodzice

  1. Organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
  2. Inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji działających na rynku pracy;
  3. Organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
  4. Informowanie o targach edukacyjnych;
  5. Udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, e-dziennik);

Nauczyciele

  1. Określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
  2. Eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
  3. Współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

Główny cel doradztwa zawodowego w szkole podstawowej

Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.

Podstawa prawna dotycząca realizacji doradztwa zawodowego

„Wybierz pracę, którą kochasz, a nie będziesz musiał pracować nawet przez jeden dzień w swoim życiu.”
Konfucjusz

Podstawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole:

Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym w przedszkolach, szkołach i placówkach regulują m. in. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, w której zapisano, że system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia oraz Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., wymieniając zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego oraz zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jako jedne z podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Szczegółowe regulacje wprowadzają rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, m.in. w sprawie doradztwa zawodowego, w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół oraz w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.